5 tips voor een overzichtelijke agenda

13-06-2020
De scholen zijn weer begonnen, de maatregelen weer wat versoepelt, dus vanzelfsprekend je agenda weer wat voller. In deze blogpost deel ik 5 tips voor een overzichtelijke agenda! Lees je mee?

Overzicht in je agenda 

Om een overzichtelijke agenda te hebben is overzicht natuurlijk heel handig! 

Overzicht kan je maken door duidelijke lijnen die aangeven wat bij welke dag hoort. Zorg dat er niet te veel afleiding is door bijv. veel kleuren of drukke patronen. Hou je niet van strak en rustig maar ben je wat meer creatief? Prima als je je agenda helemaal oppimpt maar zorg wel dat er overzicht blijft!

Categorieën 

Gebruik maken van categorieën staat in dit lijstje op nummer 2. Eigenlijk een soort legenda die je gebruikt als je iets opschrijft in je agenda. Bij de bullet journal methode word dit vaak de 'key' genoemd. In mijn bullet journal, die ik o.a. gebruik voor mijn agenda, maak ik ook gebruik van een key. Ik vind dit persoonlijk heel fijn werken omdat ik dan duidelijk kan zien wat het precies is. Ik heb 6 symbolen voor 6 verschillende 'categoriën' (ook al is dat het misschien niet helemaal)
Dit zijn ze: 
Een taak, een voltooide taak, een afspraak, een schooltaak (huiswerk wat af moet), een feestdag of gebeurtenis en als laatst verjaardagen en andere feestgelegenheden. 
Zo zie ik gelijk waneer er iemand jarig is, of als ik een afspraak heb! 

Plannen

Deze tip geld voor personen die te maken hebben met deadlines (denk bijv. aan huiswerk) en hun werk ook plannen. Ik neem nu even het voorbeeld huiswerk. Als jou afspraken, verjaardagen, huiswerk wat af moet, én huiswerk wat je moet doen allemaal door elkaar staan wordt het niet meer overzichtelijk. Daarom kun je bij elke (werk)dag onderscheid maken tussen "wat moet af" en "wat moet ik doen" Schrijf je aan de éne kant op wat af moet en aan de andere kant wat je moet doen is het gelijk al een stuk overzichterlijker! Je kunt het onderscheid nog wat duidelijker laten zien door een streep er tussen te zetten.

Heb je niet de ruimte om het zo van elkaar te scheiden? Dan raad ik je aan om in ieder geval de categorieën te gebruiken!

Per dag

Om je agenda overzichtelijk te maken raad ik je aan om per dag je agenda in te vullen. 'Dat doe ik toch ook?' Oké! heel goed, maar blijf het dan ook doen en probeer de avond daarvoor je taken van die dag in te vullen. Naast dat je elke dag alles opschrijft kun je ook nog wekelijkse taken/doelen invullen in je agenda. 

Als je zelf een agenda maakt, probeer dan voor elke dag genoeg ruimte te maken. Je kan er ook voor kiezen om de werkdagen wat meer ruimte te geven dan de dagen in het weekend.

Plan het moment

Al laatste: plan het moment. In een agenda schrijf je afspraken. Maar het is wel handig om te weten wanneer die afspraak is! Nu zijn er agenda's waar standaard al een tijdlijn in staat. Dat is handig! Heb je dat niet? Dan kan je die zelf maken!. Bijvoorbeeld door wat uren onder elkaar te schrijven, lijn er naast en klaar is je tijdlijn! Je kan ook zeggen: ik schrijf áchter elke afspraak hoelaat de afspraak is. Wat jij het fijnst vind! 

(Vergeet dan niet te kijken hoelaat de afspraak is, anders heb je er nog niets aan 😉 )  
♡ Joanne  

Paperlovers
Volg mij op Pinterest https://nl.pinterest.com/joannesnoeij/ contact: joannesnoeij@outlook.com
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin